Terug naar nieuwsoverzicht

De sprankelende toekomst van intermodaal vervoer voor Brabant

Deze eerste Corridor-manifestatie kwam tot stand door bundeling van krachten van MCA Brabant, Rijkswaterstaat, CCT Moerdijk, BCTN Alblasserdam, Vijfsterren Logistiek, OOC Oss en de Rotterdam Port Promotion Council.

Als er een eindconclusie mocht worden getrokken uit de eerste Corridor-manifestatie, op 20 juni in Oss, dan is het dat het intermodaal vervoer in Brabant een sprankelende toekomst heeft. MCA Brabant-directeur Hendrik-Jan van Engelen toonde bij de introductie een kaart met vervoerscorridors in en door Brabant, waaruit de krachtige dynamiek blijkt van alle verschillende goederenstromen die Brabant intermodaal ondersteunt of kan ondersteunen.

Het totale programma bestond uit diverse minifestaties in Port of Moerdijk en BTCN in Alblasserdam. Met een hoofdprogramma in het ‘clubhuis’ van Vijfsterren Logistiek in Oss: het Logistis House en een bezoek aan OOC Terminals waar spoor-, weg en watervervoer van, naar en door de regio Noordoost-Brabant met elkaar verbindt. En dat doet voor containers, bulk, breakbulk en vloeistoffen.

Robina Heerkens, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: “Wanneer is een vaarweg robuust? Moet hij calamiteitbestendig zijn? Niet alle calamiteiten kunnen daaronder vallen. Met het ongeluk van de tanker die door de stuw in Grave is gevaren in december 2016 als voorbeeld van een calamiteit die ‘te groot, te onvoorspelbaar en te incidenteel’ is. Het voorkomen van congestie speelt wel een rol bij robuustheid van het vaarwegennet evenals het voorkomen van te hoog en laag water. Daarbij kunnen koppelingen worden gemaakt met andere programma’s van Rijkswaterstaat.”

Matthijs van Doorn, director Logistics Port of Rotterdam roemde het partnership van het Havenbedrijf Rotterdam met MCA Brabant: “Brabant is een frontrunner met intermodaal transport en daarbij speelt de binnenvaart een belangrijke rol. Naarmate de schepen aan de zeekant groter worden, hoor je het piepen en kraken door de groei van het vervoer. Het achterland zal zich aan moeten passen en ook daarbij is Brabant koploper.”

Programmamanager Frans van den Boomen van Logistics Community Brabant (LCB), de nieuwe partner van MCA Brabant: “Niemand kan het alleen, we zoeken praktische verbindingen met andere partijen, zoals met MCA Brabant. New Ways ontwikkelt samen nieuwe corridors. Normaal zou een elektronicagigant als Samsung nooit de samenwerking vinden met een kaasmaker, maar wij brengen partijen bij elkaar die het vervoer wel degelijk kunnen bundelen. We willen out-of-the-box denken bij het streven naar zowel meer duurzaamheid als verhoging van de mobiliteit. Een robuuste Joint Corridor zal ook gebruik maken van het wegvervoer indien dat noodzakelijk is.”

Eric Nooijen, directeur OOC Terminals: “Wij geloven in intensieve samenwerking met onze ketenpartners. En willen multimodale beschikbaarheid garanderen, ketenkosten verlagen en de continuïteit en betrouwbaarheid van logistieke processen waarborgen. Wij doen dat in Oss omdat het gunstig gelegen is tussen enerzijds de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en anderzijds het binnenland van Europa. Dankzij de voor deze regio unieke ontsluitingen naar water, spoor en weg hebben wij een uitstekende positie om voor en door de regio multimodaal en intermodaal vervoer te ontsluiten.”

>>>Lees het hele verslag op de website van MCA Brabant